søndag den 15. marts 2009

Tirsdag 10. marts

Jeg (Martin) hentede aftensmad igår hos en lokal kinasnask og på trods af udseende og smag, er der heldigvis ingen af os, der her til morgen lider af dårlig mave. Mit kinesiske slog ikke til, så vi endte med at få suppe med udefinérbare dele af gris i - ikke så lækkert (se foto). Heldigt at jeg (på trods af kinesiske protester) insisterede på at få ris med som tilbehør (det ved man da hvad er).

De spiser alt hernede, på min indkøbstur i et supermarked i dag, var jeg imponeret over udvalget af indmad fra diverse dyr, hønsefødder ristet i barbequesovs eller rå. Desuden var der krebsdyr, muslinger og ikke mindst fisk i alle størrelser, som svømmede rundt i akvarier i kødafdelingen. Så var det bare at tage fiskenettet, fange den fisk man synes bedst om og så i en pose med den. De kinesere jeg så fiske i akvarierne endte næsten alle med at blive lidt våde, når fisken skulle i posen - den vrider sig jo lidt sådan en frisk fisk. Da jeg havde forladt kødafdelingen gik strømmen pludselig og hele butikken lå mørklagt. Efter 7-8 min. i mørke med forvirrede kineserer var der igen lys, og jeg kunnne afslutte en lang men bestemt ikke kedelig indkøbstur.

Tilbage på hospitalet mødtes Charlotte og jeg med nogen af de andre danskere i hospitalets café. Det er standard, at de som har lyst og tid hver dag mødes kl. 11 i caféen og udveksler erfaringer mht læger, sygeforløb, behandling samt alt andet uden for hospitalet. Det er meget betryggende at have ligesindede, som taler samme sprog og deler samme kultur, når man nuu er så langt væk hjemmefra. I dag var vi 10 danskere samlet ud af de 25 danske patienter + pårørende, der er på hospitalet lige nu. Efter snak om løst og fast og nogle gode råd rigere vendte vi tilbage til stuen igen.

Her fik vi besøg af Charlottes læge og translatør (engelsk), som kunne fortælle at planen med Charlotte først og fremmest er at få hende tappet for væske i maven (igen igen) og få hendes immunsystem styrket, inden de vil udføre cryokirurgi (fryse) eller andre behandlinger. De behandlinger de påtænker, at Charlotte kan have gavn af i forhold til kræften, vil være for hårde lige nu, så det vigtigste er at styrke hendes immunforsvar. Det gør de ved at tappe blod onsdag, så dyrker de blodets t-celler og om 8 dage får Charlotte så det berigede blod ind i kroppen igen. Samtidig vil hun løbende få drop og indsprøjtninger, som også skal hjælpe kroppen med at komme sig.

Senere på dagen fik Charlotte lagt dræn i bughulen, og ret hurtigt var der en liter i posen. Charlotte måtte holde en sygeplejerske i hånden, da drænet blev lagt. Jeg slap for endnu en "klemmeskade", da jeg var i byen på jagt efter et vattæppe til Charlotte. Madrasserne er papirstynde, så det er hårdt, når hun nu ligger så meget i sengen. Jeg fandt et flot lilla blomstret et af slagsen, så nu håber Charlotte på en god nats søvn.
Vi havde bestilt aftensmad på hospitalet og kunne modsat i går nyde nogle lækre retter, som man kunne se, hvad var. Der var rigeligt med mad til 2 personer, men det var også dobbelt så dyrt som maden igår og kostede den nette sum af 61 RMB (ca. 56 dkr.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar